Passaren hjälper dig beräkna tiden

Passaren hjälper dig beräkna tiden

När man navigerar på sjön kan man ofta gå "raka vägen" till skillnad från när man är på land och ofta måste ta hänsyn till vägar och hinder.

För att beräkna hur långt en sträcka är eller hur lång tid det tar att gå en viss sträcka med båt kan man använda sitt sjökort och en passare.

Ställ in passaren på tex 1 sjömil genom att titta på sjökortets kant där skalan finnas. Nu kan du ta passaren och sätta den där du är och sedan "gå" med passaren genom att sätta ner den andra nålen åt det hållet du ska, lyfta upp första nålen, vrida på passaren, sätta ner nålen osv. Varje gång du sätter i passaren räknar du och när du har nått ditt mål med passaren vet du hur långt det var.

1 knop = 1 sjömil i timmen.

Om du tror att du kommer gå i 4 knop hinner du alltså 4 sjömil på en timme. Om det är 6 sjömil till ditt mål tar det alltså 1,5 timmar.

Skriv en kommentar

Klura ut knopar: Konsten att behärska båtens rådande snören

Klura ut knopar: Konsten att behärska båtens rådande snören

Att lära sig binda rätt knopar är en av de grundläggande färdigheter som är essentiella för både nybörjaren och den erfarne seglaren. Knoparna är verktygen som håller segelbåtens värld samman, från att förtöja båten vid bryggan till att ställa segel effektivt. I dagens inlägg tittar vi närmare på konsten att binda knopar och delar med oss av några oumbärliga knopar som alla båtentusiaster bör ha i…

Visa hela inlägget
Navigationstips för nybörjare: Att läsa sjökort och använda GPS på segelbåten

Navigationstips för nybörjare: Att läsa sjökort och använda GPS på segelbåten

I dagens inlägg kommer vi att titta på några grundläggande navigationstips för nybörjare, speciellt med fokus på att läsa sjökort och använda GPS ombord på en segelbåt. Förståelse av sjökort Innan du kan navigera effektivt, behöver du förstå hur man läser ett sjökort. Ett sjökort är en grafisk representation av ett sjöområde och tillhörande kustområden. Här är några viktiga saker att titta på: S…

Visa hela inlägget
Att tänka på vid ankring

Att tänka på vid ankring

När du ska lägga an med sin båt med ankare eller dragg är det några saker du behöver tänka på: Djupet Vinden Hinder och andra båtar Bekvämlighet När det kommer till hinder är det framförallt grund, stenar och kablar du behöver ha koll på. Kablar kan vara extra luriga eftersom de knappt syns och det är väldigt lätt att fånga en kabel med draggen. Att förankra sin båt i en kabel är inte så populär…

Visa hela inlägget
Så väljer du rätt segel till olika väderförhållanden - en guide för nybörjare

Så väljer du rätt segel till olika väderförhållanden - en guide för nybörjare

Att segla är en fantastisk upplevelse, men det kan vara en utmaning att förstå vilka segel som passar bäst för olika väderförhållanden. Men oroa dig inte, här kommer en guide som kommer att hjälpa dig att välja rätt segel. Låt oss dyka rakt in! Grundläggande kunskaper Först och främst är det viktigt att förstå de olika segeltyperna och deras funktioner: Storsegel: Detta är det största seglet på b…

Visa hela inlägget
Spinnakern, medvindsseglet

Spinnakern, medvindsseglet

När man har en fin och jämn medvind kan man sätta upp spinnakern. Det är lite mer jobb än de vanliga seglen, men vid rätt förhållanden är den fantastisk. Spinnakern är som en fallskärm som fångar maximalt med vind. Spinnakern är dock ett segel som man behöver ha respekt för då det är så stort och faktiskt kan dra omkull båten om man inte är försiktig och hela tiden alert.

Visa hela inlägget
10 tips för att spara bränsle och navigera hållbart med motorbåt

10 tips för att spara bränsle och navigera hållbart med motorbåt

Medan vi älskar att segla och fånga vindens kraft, finns det tillfällen då vi måste lita på motorbåtens tillförlitlighet. Det kan vara i situationer av vindstilla eller när tiden är en bristvara och man behöver ta sig från punkt A till B på kortast möjliga tid. Men användningen av motorbåtar innebär också en ökad bränsleförbrukning och i förlängningen en större miljöpåverkan. I detta inlägg ska vi…

Visa hela inlägget