Förtöja segelbåten i naturhamn

Förtöja segelbåten i naturhamn

Här har vi ett fint exempel på hur man kan förtöja sin segelbåt i en naturhamn. En dragg i aktern och två tampar i fören. Genom att ha två tampar i fören undviker man att båten kan driva så mycket i sidled. Ju längre i från varandra dessa tampar i fören är desto bättre, men det ska ju också vara möjligt att gå iland (om man önskar) och då är det bra om man kan dra sig in. Mellan 60 och 90 grader mellan förtamparna kan man sikta på.

Akterlinan som är förtöjd i draggen på botten ska vara lagom spänd så att båten inte kan gå på land eller grund genom att driva mot berget, men samtidigt inte för spänd så att det inte går att gå iland. Det kan vara en god idé att spänna upp ankarlinan något på kvällen, när alla har kommit ombord på båten igen, för att vara säker på att båten inte kan driva mot land. Det gör det lite svårare att gå iland men det kanske är okej på natten.

För att kunna lyckas med en sådan här tilläggning brukar man först rekognisera platsen genom att (för motor) närma sig den tilltänkta förtöjningsplatsen. Gå sakta in mot land och ha någon i fören som kontrollerar botten och land. Det kan grunda upp snabbt och det kan ligga stora stenar på botten som du inte vill gå emot.

När ni har gått in mot land och ni tycker att det ser bra ut backar ni ut igen, förbereder dragg och förtampar och bestämmer vem som sköter vad. Det bästa är om man är tre personer, en som styr och sköter motor, en som sköter draggen och en som står i fören och hoppar i land och tar emot båten om det behövs.

Nu gäller det att gå med båten till den plats som du vill ha draggen på. Beroende på hur hamnen ser ut behöver du kanske ta hänsyn till andra båtar, men det är bra om du kan få ut draggen en bra bit från land. När ni är på rätt ställa släpper ni i draggen och låter den sjunka till botten. Fortsätt att köra framåt långsamt och var beredd på att bromsa genom att lägga i backen och gasa. När ni är tillräckligt nära hoppar hen i fören iland och tar emot båten så att den inte går på. Därefter lägger hen fast tamparna kring bergöglorna. Om det inte finns bergöglor behöver man ha egna i metall med sig och slå fast i skrevor i berget. I nödfall går det även att förtöja runt större stenar men det är besvärligare och ofta svårt att hitta bra sådana.

När ni ligger någorlunda fast kan ni gå igenom förtöjningen och avgöra om ni är nöjda med den. Om allt ser bra ut är det dags att justera upp alla tampar. Dra ordentligt i dragglinan för att undersöka att den tagit fäste i botten. Om inte, kan ni driva på land under natten. Sitter den dåligt får ni göra om anläggningen. Justera upp de två förtamparna så att båten ligger i vattnet med tanke på grund och land. Spänn förtampen som ligger mot vinden lite extra.

Kontrollera vädret för natten och justera eller förstärk förtöjningen om det finns risk för stark vind. Om det är båtar i närheten ska du hänga ut dina fendrar på båtens sidor så att ni kan glida emot varandra utan skaderisk.

Skriv en kommentar

Förtöja i naturhamn

Förtöja i naturhamn

Att ligga i en naturhamn, alltså i naturen utan en iordningställd brygga, är härligt. Särkilt på västkusten, i bohuslän, är naturhamnarna många eftersom det finns så många öar. Det gäller att hitta en naturhamn som passar det kommande vädret. Du vill ha vinden så mycket framifrån som möjligt för att undvika att båten och förtöjningarna påfrestas mer än nödvändigt. När du hittat en bra hamn vill du…

Visa hela inlägget
Hantering av ankring: Säker förtöjning till sjöss

Hantering av ankring: Säker förtöjning till sjöss

Att kunna ankringsprocessen är en av de mest kritiska färdigheterna för att säkerställa en trygg och säker seglats. Oavsett om du beger dig ut på lugna vatten eller navigerar mer utmanande områden, är korrekt förtöjning vitalt för att skydda både din båt och miljön omkring dig. Grunderna i Ankring När du ska ankra är det första steget att välja den rätta platsen, som helst bör vara skyddad från st…

Visa hela inlägget
Varför lutar båten?

Varför lutar båten?

När vinden blåser, eller trycker, på seglen gör det att båten lutar. Vid en viss lutning är det enklare för krafterna att göra så att båten går framåt än att luta den ännu mer. Det är detta som gör att det går att segla framåt trots att vinden kommer från sidan eller till och med snett framifrån. Om det blåser mycket och båten lutar mycket kan man reva seglen, det innebär att minska på segelytan, …

Visa hela inlägget
Seglingens konst: Att förstå och använda vindens kraft

Seglingens konst: Att förstå och använda vindens kraft

Segling är en unik kombination av vetenskap och konst, och en av de mest grundläggande aspekterna av segling är förståelsen och användningen av vindens kraft. I detta inlägg kommer vi att dyka ner i grunderna för hur man använder vinden effektivt för att få optimal prestanda och säkerhet på havet. Förstå vindens riktningar En av de första sakerna man måste lära sig som seglare är att förstå vinden…

Visa hela inlägget
Höstförberedelser för segelbåten

Höstförberedelser för segelbåten

När hösten börjar närma sig är det viktigt att förbereda segelbåten för kallare väder och vildare vatten. Här kommer några värdefulla tips för hur du bevarar din segelbåt i topptrim inför höstens utmaningar. Kontrollera riggen Börja med att inspektera riggen på din segelbåt. Det är avgörande att allt sitter som det ska och att inga delar har blivit slitna under sommarsäsongen. Byt ut skadade eller…

Visa hela inlägget
Vintersäsongen: att hålla segelbåten i skick

Vintersäsongen: att hålla segelbåten i skick

Att segla under vintern kan vara en fascinerande upplevelse, men det är också viktigt att förbereda både båt och besättning för de kyligare temperaturerna och de utmanande väderförhållandena. Här följer några viktiga steg för att hålla din segelbåt i bästa skick under vintersäsongen. Förvara båten på rätt plats För många seglare betyder vintertid att man tar båten ur vattnet. Det är viktigt att vä…

Visa hela inlägget